کیسه راشل ، توری بسته بندی

استحکام بالا ، کیفیت متمایز ، تنوع رنگ ، سهولت استفاده ، قیمت مناسب

کیسه راشل ، توری بسته بندی

استحکام بالا ، کیفیت متمایز ، تنوع رنگ ، سهولت استفاده ، قیمت مناسب

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

درخت شلیل - بخش دوم

يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۳۶ ق.ظ

نهال حاصل از کاشت هسته شلیل در گلدان در صورت شرایط مساعد محیط در مدت ۷-۵ سال به باردهی می رسد. بنابراین لازم است با بزرگ شدن نهال، آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهید. در حین رشد کود دهی را فراموش نکنید .

آفات و بیماری های درخت شلیل و هلو

شیره زدن : هسته داران مثل هلو ، زرد آلو ، گوجه سبز ، شلیل و …. به شیره زدن حساس می باشند . دلایل مختلفی برای ایجاد شیره در تنه درختان وجود داره

الف : تنش های دمایی ، مثلا هوا به شدت سرد شود که باعث ترک خوردن پوسته درخت شود

ب : آلودگی های قارچی که معمولا به دلیل شیوه های نادرست آبیاری  و عدم استفاده دقیق از کودهای حیوانی می باشد

نکته ای که خیلی مهمه این هست که شیره زدن درخت باعث می شه دیگر حشرات و همچنین انواع قارچ ها و باکتری ها به سمت درخت جذب شده و باعث ایجاد بیماری های ثانویه در درخت ها شوند .

پیشگیری از شیره زدن و سمق درخت :

الف : آبیاری را به گونه ای انجام دهید که تنه درخت خیس نشود . آب با فاصه از تنه درخت باشد

ب : کودهای حیوانی پوسیده استفاده کنید و سعی کنید در مجاورت تنه درخت نباشد و با فاصله کودهای حیوانی را استفاده کنید و حتما با بیل آنها را با خاک مخلوط کنید

ج : هر سال در اواخر دی ماه یا اواسط بهمن ماه تنه درختان را با اکسی کلرور مس آغشته کنید . با برس به تنه درخت از سطح زمین تا ارتفاع ۵۰ سانتی متری بزنید

درمان شیره زدن و سمغ درخت :

د : در فصل رشد نیز می توانید از اکسی کلور مس به صورت محلول پاشی استفاده نمایید

ه : اگر محصولی به نام ” آلفاسیتول ” را پیدا کردید که محصولی فوق العاده هست با نسبت ۱ لیتر در هزار لیتر آب کل درختان را در فصل رشد ( اردیبهشت ) محلول پاشی کنید

نکته مهم :

اگر شیره رنگ شفاف دارد همان موارد بالا را رعایت کنید ولی اگر شیره به رنگ قهوه ای یا سیاه بوده و کدر شده است با من تماس بگیرید تا راهنمایی تان کنم

بیماری سفیدک سطحی هلو و شلیل:
علایم بیماری : ابتدا روی برگها و سر شاخه های جوان لکه های رنگ پریده ظاهر می شود که تدریجا از میسلیوم سفید نمدی شکل پوشیده می گردند. برگهای مورد حمله پس از مدتی شکل طبیعی خود را ازدست می داده – پژمرده و خشک می گردند.وسپس می ریزند بخش انتهای شاخه های جوان نیز از میسلیوم سفید رنگ قارچ پوشیده می شود.
میوه های آلوده چنانچه ریز و ابتدای تشکیل آنها باشد می ریزند . اگر میوه ها بعدا آلوده شوند روی آنها لکه های سفت به رنگ سفید یا قهوه ای متمایل به خاکستری ایجاد می گردند. باغداران به این بیماری کچلی هلو می گویند.

مبارزه: برای مبارزه می توان از الوزال به نسبت ۵ در هزار و یا ازکاراتان به نسبت ۱.۵در هزار استفاده نمود.

برای مبارزه با سفیدک حقیقی درختان میوه هسته دار می توان از قارچ کشها استفاده کرد، میزبانهای آلوده را حذف نمود یا از ارقام مقاوم بهره گرفت. برای مبارزه با آلودگیهای میوه، موقع سمپاشی مهم است. حذف و انهدام بوته های گلسرخ آلوده واقع در مجاورت باغهای زردآلو، شلیل، هلو و آلو توصیه می شود. هر گونه عملیات باغبانی که موجب افزایش جریان هوا(در باغ و داخل تاج پوشش درختها) و کاهش رطوبت شود، در جلوگیری از بیماری و کاهش شدت آن موثر بوده، باید اعمال گردد.

بهترین زمان سپاشی وقتی است که گلبرگها درخت ریخته و میوه تشکیل شده باشد. حداقل سه و حداکثر هفت بار- بسته به ضعف یا شدت بیماری- باید درختان شده باشد. حداقل سه و حداکثر هفت بار- بسته به ضعف یا شدت بیماری- باید درختان مبتلا سمپاشی شوند. سمپاشی اول پس ار رزیزش گلبرگها و سمپاشی بعدی به فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز به عمل می آیند. سمپاشی بعد از گل برای جلوگیری از آلودگی میوه حائز کمال اهمیت است. خزانه های بذری و پیوندی هلو باید مرتب به فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز یکبار تا اواسط تابستان سمپاشی شوند.

اگر دمای محیط کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد، به جای الوازال از کاراتان استفاده شود. در مبارزه با سفیدک حقیقی درختان میوه هسته دار، روش سمپاشی مهم است بدین معنی که هنگام سمپاشی باید دقت شود تمام قسمتهای درخت به ویژه دو سطح برگ و تمام سطح میوه و سرشاخه ها کاملاً به محلول سمس آغشته گردند. استفاده از قارچ کشهای بوپریمات با نام تجاری نیمرد در مبارزه شیمیایی با سفیدک پودری هلو و شلیل در ایتالیا نتایج خوبی داشته است.

بیماری پیچیدگی برگ هلو

بیماری پیچیدگی برگ هلو و شلیل ( Peach leaf curl ) پراکندگی جهانی داشته و در بیشتر مناطق تولید هلو، شلیل و گیلاس شایع است. باغداران به این بیماری لب شتری یا بادسرخ نیز می گویند.

علائم بیماری:

اولین نشانه های بیماری در بهار به شکل لکه های زرد یا متمایل به قرمز روی برگ های درحال رشد بروز می کند. محل این لکه ها در برگ به تدریج کلفت و چین خورده شده و سرانجام موجب پیچیدگی برگ می شود. بخش هایی از برگ در محل لکه ها چین دار، ترد و شکننده شده و ممکن است در سطح آنها لایه ای سفیدرنگ از اسپور( اندام زایشی قارچ) تشکیل شود.

برگ های بیمار ممکن است زودهنگام بریزند و اگر روی درخت باقی بمانند، در مواردی که بیماری شدید باشد، به رنگ قهوه ای تیره درمی آیند.

تشکیل میوه روی درختان بیمار کاهش پیدا کرده یا متوقف می شود. میوه ها به ندرت آلوده می شوند اما درصورت ابتلا به بیماری، لکه های نامنظم برجسته چین دار متمایل به قرمز روی آنها بوجود می آید. میوه های آلوده به طور طبیعی رشد نکرده و می ریزند.

عامل بیماری ، نحوه انتشار و چرخه زیستی آن :

عامل این بیماری قارچ Taphrina defomans می باشد.

قارچ عامل زمستان روی فلس جوانه ها، شاخه ها و سرشاخه های آلوده به سربرده و در بهار با بارش باران شسته شده و روی جوانه های برگ قرار می گیرد. با فراهم شدن محیط مساعد جوانه زده و آلودگی شروع می شود.

در اوایل نمو جوانه ها چنانچه هوا سرد و مرطوب باشد، بیماری توسعه پیدا می کند.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری :

  • انتخاب پایه و پیوندک سالم و ارقام مقاوم
  • جمع آوری و انهدام شاخ و برگ های آلوده
  • سم پاشی های چهارگانه دوره ای با بردوفیکس:

– سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار پس از ریزش ٧۰ درصد برگ ها در پاییز

– سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار قبل از تورم جوانه ها

– سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها

– سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بلافاصله بعد از تشکیل میوه

در صورت وجودآلودگی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار ١۵ تا ٢۰ روز بعد، دو دو نوبت تکرار شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۳۶
بابک اسماعیل پور